Pytania jawne na maturę 2024: relacje rodzinne w krzywym zwierciadle. Omów zagadnienie na podstawie „Skąpca” Moliera

Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Na maturze ustnej z języka polskiego trzeba odpowiedzieć na jedno pytanie z listy pytań jawnych. Jednym z nich jest pytanie o relacje rodzinne w „Skąpcu” Moliera. Prezentujemy przykładową odpowiedź.
Na maturze ustnej z języka polskiego trzeba odpowiedzieć na jedno pytanie z listy pytań jawnych. Jednym z nich jest pytanie o relacje rodzinne w „Skąpcu” Moliera. Prezentujemy przykładową odpowiedź. Wikimedia commons/public domain
Matura ustna z języka polskiego 2024 składa się z dwóch części. Pierwsza z nich to odpowiedź na pytanie jawne. Dwa pytania dotyczą „Skąpca” Moliera. Jedno z nich brzmi: „Relacje rodzinne w krzywym zwierciadle. Omów zagadnienie na podstawie »Skąpca« Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst”. Oto przykładowa odpowiedź na pytanie maturalne.

Spis treści

Relacje rodzinne w krzywym zwierciadle. Omów zagadnienie na podstawie „Skąpca” Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

Przed maturą ustną z języka polskiego warto nie tylko zapoznać się z listą pytań jawnych na egzamin, ale także przygotować przykładowe wypowiedzi. Oto jedna z nich.

Wstęp: Relacje rodzinne często stają się przedmiotem dywagacji literackich. W literaturze obserwować możemy różne - lepsze i gorsze - relacje rodzinne. Czasami utrzymanie dobrych relacji w rodzinie jest zbyt trudne i zostaje pokonane przez inne, ważniejsze dla bohaterów kwestie.

Teza: Relacje rodzinne w „Skąpcu” Moliera zostały przestawione w krzywym zwierciadle po to, by przez ośmieszenie słabości zachęcić czytelników do poprawienia relacji w swojej rodzinie.

Odwołanie do „Skąpca” Moliera: Moiler w swojej komedii „Skąpiec” przedstawia relacje rodzinne w krzywym zwierciadle. Funkcjonowanie w tej rodzinie utrudnione jest przez nadmierny materializm oraz skupienie na majątku zamiast miłości, szacunku czy empatii. Tytułowy skąpiec - Harpagon nie okazuje rodzicielskiej miłości swoim dzieciom, traktuje ich chłodno, ma wobec nich oczekiwania i ze względu na zgromadzony majątek, oczekuje bezwzględnego posłuszeństwa. Dla stabilności finansowej jest gotowy zmusić swoją córkę do małżeństwa z bogatym Anzelmem, który mógłby być ojcem dziewczyny. Dla swojego syna Kleanta również znalazł odpowiednią partnerkę - zamożną, choć dużo starszą kobietę. Nie interesują go uczucia dzieci, drwi z cierpienia zakochanej w Walerym córki, sam pragnie poślubić Mariannę - ukochaną syna. Pozbawiony skrupułów jest również wobec służby, którą źle wynagradza. Konie są tak głodzone, że aż słabną. Harpagon chętnie udziela lichwiarskich pożyczek i nie ma wyrzutów sumienia związanych z zarobkiem na cudzej krzywdzie. Do szczęścia potrzebuje wyłącznie pieniędzy, chętnie całkowicie pozbędzie się rodziny, jeśli to sprawi, że nie będzie musiał dzielić się z nią swoimi pieniędzmi.

Kontekst literacki: Podobny problem został przedstawiony w komedii Aleksandra Fredry - „Zemsta”. Tam przedstawiono konflikt sąsiadów - Cześnika i Rejenta, którzy są w stanie zrobić wiele, by uprzykrzyć sobie wzajemnie życie i zostać wygranym. Nie zwracają uwagi na cierpienie swoich bliskich, którzy są w sobie zakochani, a konflikt Cześnika Raptusiewicza i Rejenta Milczka utrudnia im życie. Rejent, ojciec Wacława, nakazuje mu poślubić bogatą Podstolinę i kompletnie nie zwraca uwagi na uczucia młodzieńca. Ostatecznie bohaterowie budzą się z letargu i zauważają, że ich konflikt do niczego nie prowadzi, a ślub Wacława i Klary kończy spór sąsiadów.

Podsumowanie: Relacje rodzinne to ważny temat w literaturze. Oparte na prawdziwych uczuciach, są gwarancją szczęśliwego życia bohaterów. Egoizm, materializm, zazdrość jednego z członków rodziny, są w stanie zepsuć relacje nawet w najbardziej udanej rodzinie. „Skąpiec” Moliera ma za zadanie zwrócić uwagę czytelników na problem relacji rodzinnych i nakłonić ich do przeprowadzenia zmian w swoich domach i zadbania o swoich bliskich.

Inne przykładowe konteksty:

  • „Tango”, S. Mrożka;
  • „Moralność pani Dulskiej”, G. Zapolskiej;

-

od 7 lat
Wideo

Polacy badają kosmos

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji